Wednesday, July 6, 2011

:: Kenapa saya resign?

Kenapa saya resign? Saya jawab ye.. tapi mungkin ada yang akan kata saya ikut perasaan, saya tak profesional dan macam2 la.. Takpe, pandangan masing2 kan..

First, saya memang suka kerja sekarang sebab saya punya rakan2 kerja yang porting, boleh masuk satu kepala, dah macam family.. Dan saya tak harap pun saya akan resign mcam ni..

Tapi sebalik rakan2 yang baik, ada sesuatu yang saya tak boleh terima.. Mungkin kat sini akan nampak saya tak pro la kan..
Saya tak boleh nak kerjasama dengan boss saya.. Sebab, dia asyik kelentong customer, kelentong dealer.. lebih pada menipu.. Saya tak boleh terima sebab nya , kerja tu saya yang buat.. so, bayangkan , kalau dah boss saya tipu, saya yang tukang buat kerja ni, apa jadi ? dah tentu2 la saya yang nak menjawab dengan semua orang.. Boss saya dah lepas tangan, dia punya style , janji dia lepas , sudah.. 

Itu satu hal,.. hal yang lain lagi, dia jenis yg mengamalkan sikap perkauman, walaupun dia selalu kata dia tak macam tu..Itu saya tak berapa nak amik peduli sebab lantak dia la kan,.

Lagi , saya tak boleh terima cara dia kerja bila dengan sewenang2 dia akan sentiasa cuba untuk lepaskan diri dia dari masalah dengan meletakkan setiap masalah atas kepala saya.. sekali dua boleh saya tahan, tapi kalau dah selalu?? Bila saya tanya, dia hanya jawab, it's setel already... apa yang setel tak tau la..
Dia boss yang sentiasa lari dari masalah.... 

Saya kerja bukan dekat company yang kecil, yang cikai... saya kerja di logistics company yang no. 3 terbesar di asia tenggara.. Saya disalah satu contract logistics... tapi boss punya cara kerja , tak tau la nak cakap...

Apa yang buat saya paling terkilan, dia bukan jenis yang akan dengar cakap kita. Kalau dia kata no,  sampai sudah itu lah.. dia tak kan dengar kita punya alasan.. dia jenis pentingkan diri.. Dan paling saya tak suka, dia jenis nak tunjuk dia BOSS.. 
contoh, kalau kita ada benda nak tanya, ada masalah, nak rujuk, dan masa tu pulak ada ramai orng dekat situ, dia dengan lantangnya, dengan tinggi suaranya akan explain. walaupun dia tak  faham apa yang kita tanya.. dia akan buat maruah kita macam dipijak2.. tapi cuba kalau tak ada orang, suara dia, macam bisik dalam kelambu...

Last, banyak yang nak ditulis kalau sebab dan punca saya resign tapi inilah penyebab utama nya... Saya resign 24 jam kerana dia dah dengan tanpa alasan yang kukuh TERMINATE kan seorang pekerja bawahan dia. alasan, budak tu buat kerja slow.... kes ni buat saya sentap... Tapi kan, macam saya cakap, dia nak lepaskan diri , dia cuma pesan pada seorang exec, suruh inform budak ni, yang dia kena TERMINATE..dan katanya, bukan dia yang nak terminate budak ni, boss atas yang suruh... ohhhh...fikir logik la, mana la big boss tu tau pasal kerja2 budak tu kalau tak dari dia.... Inilah sebab aku terus taip surat resign.. 


8 comments:

  1. BOS mcm ni patut di tembak je!!!

    ReplyDelete
  2. mybe itulah jalan yang terbaik cym..yang penting cayokkkk..

    ReplyDelete
  3. ape punye bos daa..cari kej lg bgus ye....u'll be fine..^_^

    ReplyDelete
  4. Azri ~ hehehhe.. tak berbaloi masuk penjara sebab dia..

    Bunga ~ chayok chayok

    Ecah ~ insya allah, ada rezeki kat tempat lain nnt..

    ReplyDelete
  5. kalau dah dengan cara itu fiqas leh lari dari menghadap benda2 ketidakadilan,rasanya tindakan resign itu suatu yang cukup adil untuk semua orang.

    ReplyDelete
  6. sahabatku Fiqas..

    jika benarlah seperti cerita sahabat, maka keputusan berhenti itu tepat..cuma, sebaiknya, intai-intai dahan yang lain dulu sebelum melompat.. err..pandangan saya mungkin salah..

    ReplyDelete
  7. Bisk , begitu lah rasanya biarpun tindakan tu macam mengikut hati kan..

    Mad, betul la tu.. lpas resign baru saya rasa cam terkilan sikit sbb saya dah tak de gaji lpas ni... :(

    ReplyDelete
  8. Fiqas ~ kalau itu yg terbaik...siapalah kami nk mempersoalkan....tp mama rs tindakan fiqas tu betul...sampai bila nk bersubahat dgn boss dan menaggung bebanan ni sorg2 kan....

    drp hati tak tenang....baik resign saja...InsyaAllah nnti ada rezeki di tempat baru...

    ReplyDelete

:: Apa kata hati ..