Saturday, August 6, 2011

:: Dimatanya , aku masih anak kecil..

Aku nak balik kampung hari ni.. seronoknya... dah nampak nasi kerabu yang ma buat, nampak lagi mee celup, laksam, akok... wah... nyaman... :)
Hari tu dah call ma kat kg.. bagitau nak balik puasa kat kelantan.. mula tu risau jugak .. takut ma marah, kut la menyusahkan dia pulak.. 
Tapi dia pulak dah yang seronok.. siap suruh balik cepat2 .. Tapi biasa lah ma , kalau tahu aku tengah tak berduit, banyak la yang ditanya.. Baju raya dah ada ke belum.. aku cakap je aku pakai baju lama je.. 

Dan dan tu jugak ma kata , tak pe lah, balik dulu, nanti kita pergi beli kat sini la.. hahhaha.. ohh ma..
Siap pesan lagi, balik cpat sikit, nanti baju tak ada orang nak jahit..

Memang ma macam tu.. kalau aku balik, aku dah jadi anak kecil balik.. aku dah tak dewasa dikampung.. 
Teringat satu peristiwa yang mengusik perasaan.. Masa tu kat kampung tak ada air... bekalan air dalam kolah pun dah kering.. air telaga kat rumah aku tu dah lama tak guna, so kotor.. mmg tak leh buat mandi..Waktu tu dah malam .. aku belum mandi pun lagi.. sebetulnya, aku dah sediakan air mandi untuk aku.. cukup2 untuk mandi.. tapi abah pulak terpakai air tu... habis.. 

Boleh je kalau aku nak mandi kat telaga jiran selang 2 buah rumah tu.. tapi aku malas sbb orang ramai...
So, aku buat keputusan , tak pe .. aku takyah mandi la...
Tak lama lepas tu, Ma panggil, dia cakap dah amik air utuk aku... dari telaga jiran tu la.. penuh satu bekas besar tu... ohhh... masa tu aku dah terkejut sangat.. kesian dia.. jenuh nak punggah air macam tu...
Tapi dia nampak biasa je.. tak ada pun rupa penat kat wajahnya.. siap pesan suruh aku mandi cepat2.. takut orang lain amik air tu.. 
Aku mandi sekadar amik hati ma je masa tu.. simpan air yang dia punggah tu.. kesian dia.. masa tu aku dah kawen pun.. 

Itulah ma, yang pada matanya , aku tak pernah dewasa ...





12 comments:

  1. mak akan syg anak2nya sampai akhir nyawa..wpun kita dah dewasa , coz dia je yg kenal kita kan sis..

    ReplyDelete
  2. terbiasa dengan menjaga kita.memastikan kita beroleh kecukupan meski harus bersusah payah.

    ReplyDelete
  3. kita sama,sudah dewasa namun masih dilayan spt kanak2 dlm sesetengah perkara..kalau boleh nak merantau org untuk menuntut ilmu spy dpt berdikari.doa2kan.

    ReplyDelete
  4. teringat pada arwah mak saya plk.. sebak rasa hati...

    bulan2 pose ni, hati sensitif sgt la fiqas.. hihihi..

    ReplyDelete
  5. http://kancil8349.blogspot.com/2011/08/punca-traffik-kancil-8349-minggu.html

    ReplyDelete
  6. wahhh dah kawen pun masih jadi anak manje kesayangan. heheh untunglahhh

    ReplyDelete
  7. sampai bila2 pun kita tetap anak2 kecil bg nya...

    sok kita pun begitu ngan anak2...:D

    ReplyDelete
  8. wah sayang betul mak kat fiqas yer...:)

    ReplyDelete
  9. ibadah sunat vs menda haram
    http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/ibadah-sunat-tp-xbetul-caranya.html

    ReplyDelete

:: Apa kata hati ..