Sunday, March 20, 2011

:: Manisnya kenangan - MInta maaf cikgu ...

Kemas rumah , belek2 album gambar lama, zaman sekolah.. ternampak sekeping photo aku bersama seorang cikgu ni.. Cikgu razlan namanya.. hemsem orangnya..ramai peminat ... 
Dan aku , ada kisah aku sendiri dengan Cikgu ni.. bukan kisah cinta ye... 

V
V
V

Masa tu aku dalam form 5 .. aku agak pendiam tapi dalam diam2 aku nakal sebenarnya.. Cikgu Razlan ajar sains sejak aku form 4 lagi.. Dia memang mesra dengan semua anak murid.. tak kira siapa pun ... group aku 4 orang, memang nakal.. cuma aku agak tak banyak cakap kalau dengan orang lain.. so, kenakalan aku agak tak terserlah...  :-)

Cikgu razlan memang tak pernah komplen pasal aku .. tambah lagi subjek sains aku lulus elok je tiap kali exam ... tapi kalau dengan kawan2 aku yang lain, dia selalu jugak la amik perhatian.. sebab dioarng ni on off..kadang lulus kadang tak .. So, cikgu ni selalu la beri perhatian lebih pada kawan2 aku ni.. nampak aku agak tersisih la.. tambah lagi kami 4 orang duduk depan meja cikgu... ini buat aku kecik hati dengan cikgu ... Pada fikiran aku masa tu, cikgu memang tak suka aku sebab aku tak cantik nak dibandingkan dengan kawan2 aku... sebab tu la cikgu jarang nak beri perhatian pada aku... :-(

 Sebab tak suka dan rasa tersisih, aku jadi malas nak buat nota untuk subjek sains.. buku nota aku kosong.. berapa bab je yang aku buat note.... sampai la satu hari cikgu razlan bagitau nak cek nota kitorang .. Cikgu razlan jarang nak cek nota ... 2-3 bab sekali dia cek.. cuma dia banyak bagi ujian mengejut je kat anak murid dia.. 
Aku yang tak buat nota dia dah gabra dah.. nak tak nak aku hantar jgak la log book yang cuma tak sampai suku bab aku buat nota tu.. Lepas tu dia bagi kami ujian ... Sebelum bagi ujian tu , dia dah pesan pada semua orang , pada yang tak lulus nanti, dia nak suruh kami sediakan alasan kenapa tak lulus.. Dan, aku lulus.. tak sangka betul aku.. 

Lepas beberapa hari kami ujian dan hantar nota tu, dia masuk kelas macam biasa ... Dia pulangkan balik buku nota kami ... aku dah bersedia dengan apa saja bentuk hukuman nanti... tapi cikgu razlan tak hukum apa apa pun.. eh, lega dah aku masa tu.. tapi masa dia nak keluar kelas, dia pesan ..
" siapa-siapa yang tak lulus ujian hari tu, list kan 5 sebab kenapa tak lulus dan jumpa saya petang nanti, lepas kelas habis, dekat pondok .."
Cikgu Razlan pandang aku... dalam hati aku dah pelik , ehh, aku lulus oke.. 
" dan kamu, list kan jugak 5 sebab kenapa tak buat nota saya ... " erkk... aku dah terkejut masa tu ... tak jangka la aku... mana nak perah otak untuk 5 sebab tu .. blurr otak aku ni ... tapi aku angguk je .. kawan2 aku dah pelik, biasa aku tak pernah tak siap nota .. 

Petang nya, aku redah jugak la.. aku listkan sebab2 tu . aku lipat cantik2.. aku masukkan dalam sampul surat..ala2 surat cinta gitu ... aku saja tunggu turn last.. aku bagi pada cikgu razlan, dia tersenyum tgk aku siap masuk dalam sampul ... tak sempat dia tanya, aku dah bagitau,  ..." ni rahsia, tak nak orang baca, sebab tu masuk dlam sampul .." cikgu angguk je sambil suruh aku duduk depan dia... dia buka dan baca .. nampak riak muka dia berubah , dia mengeluh .. dan lipat balik masuk dalam sampul ... 
" betul ke ? kenapa ? " .. dia tanya aku... aduhh,.. aku dah berdebar, tak senang duduk dah. .. aku tak bersedia nak jawab soalan face to face ni ...  aku diam, dia diam.... lama .... 
" saya minta maaf kalau selama ni sya silap, sy tak pandai ambik hati anak murid saya..dan saya tak pernah anggap kamu tak wujud ... saya tak pernah tanya kamu sebab kamu antara yang terbaik .. ini, kamu kata kamu tak minat lansung, tapi kamu boleh jugak lulus setiap ujian saya... "

Banyak yang cikgu razlan bagitau dan motivate aku petang tu... aku dah lupa apa lagi yang dia bagitau.. cuma yang aku ingat hingga saat ini ialah titisan air mata cikgu razlan petang itu.. dia sedih dan agak tersentuh dengan list yang aku bagi ...aku ingat list yang aku buat tu sebab aku masih simpan copy.. cikgu razlan photostat list tu dan bagi aku copy .. dia kata sebagai ingatan yang aku pernah buat airmata dia gugur ..

* Saya tak minat langung subjek sains ...
* Cikgu ajar pilih kasih, cikgu buat saya tak wujud depan cikgu ..
* Cikgu tak suka saya kan, sebab tu cikgu tak pernah tegur saya dan tanya saya ..
*Saya bengang dengan cikgu sebab cikgu hanya suka anak murid cikgu yang cantik je .
*Saya sengaja tak buat sebab nak tengok cikgu peduli tak kat saya...

Aku pun tak tau kenapa aku seberani itu ... budusss bila ingat balik... saya minta maaf cikgu, !!!
... masa amik result SPM, abah cakap ada cikgu kirim salam.. dia bangga aku lulus cemerlang subjek sains tu.. aku tau itu cikgu razlan sebab cikgu tu nak tau subjek sains aku dapat berapa.. dah tentu la dia kan.. aku tak amik sendiri result sebab aku tak ada kat kampung masa tu ...



11 comments:

  1. ehehhe..bile ingat balik zaman dulu2..mesti best..sweet sgt kan..heheh

    ReplyDelete
  2. baguslah sebab kau berani berterus-terang. kalau tak, smpai bila2 cikgu razlan tu tak tau apa yg kau rasa (:

    ReplyDelete
  3. cikgu tu menangis? bgaus betul cikgu tu. selalu lelaki ni ego, susah nak tunjuk emosi

    ReplyDelete
  4. perrggghhh...student cemerlang sains...

    cayalahh...

    AHKAK SAYANG CIKGU RAZLAN...


    kakaka...
    dah macam cite novel...

    leh jual novel ni...mesti laku

    ReplyDelete
  5. mesti cikgu razlan masih teringat lagi kat kamu fiqas...

    cuba add fb dia ker,mana tau ada citer yang nak diciterkan..hihi

    ReplyDelete
  6. demam tp rindukan kwn2 hihihi..
    Baik betul cikgu tu..kadang2 cikgu bukan tak pedulikan kita tapi mungkin ada yg lebih perlukan perhatian..moga Allah berkati hidup cikgu tu..

    ReplyDelete
  7. bagus juga buat macam tu..

    sekurang2nya cikgu razlan akan menjadikan itu semua sebagai iktibar dan melayan semua pelajarnya dengan adil dan saksama.. ha ha

    ReplyDelete
  8. kelakarlah fiqas ni....tp berjaya buat cikgu menitiskan air mata..mama salute

    ReplyDelete

:: Apa kata hati ..